Riskfylld lek

Barn har redan från en tidig ålder ett stort rörelsebehov som behöver bli uppfyllt för att barnet ska må bra. I Sverige ges inga exakta rekommendationer för barn under 5 år utan man skriver att barn behöver få möjlighet att röra på sig flera gånger varje dag. I flera andra länder uppges att barn redan från 1 års ålder behöver minst 3 timmars rörelse per dag. För att komma upp i bra mängd rörelse räcker det inte med organiserade aktiviteter några dagar i veckan, utan det är i vardagsrörelsen som detta kan uppnås.

Forskning visar att riskfylld lek ökar hur mycket barn rör på sig samtidigt som det har andra positiva effekter på barns hälsa. Med riskfylld lek menas spännande och utmanande aktiviteter som ger barnet möjlighet att utforska gränser. Leken kan innehålla vild lek, höga höjder, hög hastighet eller lek för barnet kan gå vilse. Klättra i träd, hoppa på stenar, slåss med pinnar eller utforska en skogsdunge. Spänning och äventyr som motiverar barnet att röra på sig. Samtidigt som det finns en risk att barnet skadar sig.

Som förälder kan det kännas svårt att uppmuntra sitt barn till aktiviteter där barnet kan göra sig illa. Och självklart behöver man anpassa utifrån ålder och förmåga och skydda barnet från sådant som är farligt på riktigt som t ex vatten och trafik. Men överdrivet säkerhetstänk och vuxnas övervakning hämmar barns lek. För att undvika stora olyckor måste små olyckor få ske och en bra utgångspunkt kan vara att tänka så tryggt som nödvändigt istället för så tryggt som möjligt. Genom att skydda från upplevda faror här och nu kan vi annars utsätta barnen för en större skaderisk på sikt och den uteblivna riskfyllda leken kan vara hälsomässigt sämre för barnet.

Att barnet får leka på ett sätt där det ingår utmaning och risktagande ger en högre aktivitetsnivå och minskar stillasittande, tränar barnet i att själv bedöma och hantera risker och stärker självkänslan.

(Källor: Folkhälsomyndigheten, NHS)

För den som vill läsa mer sök på riskfylld lek eller riskful play.

Boktips:
Maria Borda – Vilda barn
Sandra Dahlén – Frigående barn
Suzanne Axelsson – Riskfylld lek och undervisning


Publicerat

i

,

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *