Vad kan man göra om man upplever sig få felaktiga råd eller bli dåligt bemött av BVC?

Jag tycker att det är intressant och lärorikt att läsa om föräldrars erfarenheter i sociala medier, på bloggar och i föräldraforum, men något som sticker ut är hur ofta jag läser ”Vänd dig inte till bvc, dom kan ändå inte nåt” eller ”Där får du ändå ingen hjälp”. Det kan tex röra amningsbesvär eller föräldrars psykiska mående, alltså ofta områden som är just det som BVC ska syssla med.

Vad gäller föräldrars psykiska mående, ska barnhälsovården erbjuda stöd i föräldraskapet, och följa och uppmärksamma föräldrarnas psykiska hälsa. För föräldrar som behöver ska BVC-sköterskan erbjuda stödsamtal. BVC ska samverka med barnhälsovårdspsykolog, där BVC-sköterskan ska få handledning och konsultation och vid behov kunna remittera vidare.

När det gäller amning ska BVC-sköterskan ha adekvat utbildning och kompetens om amning, och amningsrådgivningen ska grunda sig på det som i forskning visat sig ha betydelse för att främja och stödja amning. BVC-sköterskan ska stärka mammans tillit till sin förmåga att amma, och stödja och vägleda mamman att amma så länge hon önskar.

Den personal som arbetar på BVC ska ha adekvat kompetens och återkommande fortbildning. Önskvärd kompetens för BVC-personal finns beskrivet i Nationell målbeskrivning för sjukskötersketjänstgöring (resp läkartjänstgöring) inom barnhälsovården. Det är verksamhetschefens ansvar att se till detta efterföljs.

Några av de styrdokument som ligger till grund för barnhälsovården är Socialstyrelsens vägledning för barnhälsovården från 2014 och det Nationella barnhälsovårdsprogrammet som finns att hitta i Rikshandboken i barnhälsovård. Här beskrivs barnhälsovårdens innehåll och uppgift, med syfte att bidra till en jämlik och rättvis barnhälsovård och en ökad användning av evidensbaserad praktik.

För att få förändring behöver vi börja ställa krav. Föräldrar får inte gå med på att BVC inte kan ge det stöd eller den hjälp dom behöver. Kontakta verksamhetschefen och berätta vad som brister. Var specifik och säg tex ”Personalen på BVC har inte tillräcklig kunskap om amning”. Då måste verksamhetschefen agera!


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *